Научная статья
doi: https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.3.010
Письма А. Н. Серова к А. А. Кирееву
Автор
Анастасия Сергеевна Ляпунова
подготовка к публикации и комментарии Анастасии Степановны Войцешко
Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова, Санкт-Петербург, Россия
Сведения об авторе: Анастасия Степановна Войцешко
Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова, Санкт-Петербург, Россия
nastazziy@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-2276-8902
Аннотация
Письма А. Н. Серова к председателю Русского музыкального общества А. А. Кирееву, подготовленные к публикации заведующей Отделом рукописей Ленинградской консерватории А. С. Ляпуновой, раскрывают обстоятельства взаимоотношений композитора с Обществом и различными музыкантами: Даргомыжским, Балакиревым, Рубинштейном, Стасовым и др. В текстах писем содержится информация о составленных Серовым программах сезона 1870–1871 гг. (а также, частично, и 1869–1870). Предисловие («Заметка») Ляпуновой воссоздает контекст и устанавливает причины обращений композитора к адресату: не будучи привлечен к участию в Русском музыкальном обществе, Серов заявляет о своем отрицательном отношении к нему. Критике подвергались также концертные программы и их исполнение — в репертуаре концертов русской музыке отводилось слишком мало места. Привлечение Серова к составлению новых программ грядущих сезонов означала конец «десятилетней вражде», «полное примирение и сотрудничество враждующих сторон».
Ключевые слова: Анастасия Сергеевна Ляпунова, Александр Николаевич Серов, Александр Алексеевич Киреев, письма, машинопись, заметка, Отдел рукописей Научной музыкальной библиотеки Санкт-Петербургской государственной консерватории имени Н. А. Римского-Корсакова, Русское музыкальное общество
Для цитирования: Ляпунова А. С. Письма А. Н. Серова к А. А. Кирееву / подготовка к публикации и комментарии А. С. Войцешко // Opera musicologica. 2024. Т. 16. № 3. С. 170–187. https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.3.010
Статья поступила в редакцию: 19.03.2024; одобрена после рецензирования: 10.04.2024; принята к публикации: 20.06.2024; опубликована: 10.09.2024.
Список источников
[1] Устав 1897 — Устав Императорского Русского музыкального общества. Санкт-Петербург: Тип. В. В. Берк, 1897. 23 с.
[2] Гоголь 1951 — Гоголь Н. В. Мертвые души // Гоголь Н. В. Полное собрание сочинений: в 14 т. / АН СССР, Институт русской литературы (Пушкинский Дом). Т. 6. Мертвые души. [Ч.] 1 / ред. Н. Ф. Бельчиков и др.; текст и комм. подгот. В. А. Жданов и Э. Е. Зайденшнур. Москва; Ленинград: Издательство АН СССР, 1951. 924 с.
Documents
Letters from Alexander N. Serov to Alexander A. Kireev
Author
Anastasia S. Lyapunova
рreparation for publication and comments by Anastasia S. Voitseshko
Saint Petersburg Rimsky-Korsakov State Conservatory, St. Petersburg, Russia
About the Author: Anastasia S. Voitseshko
Saint Petersburg Rimsky-Korsakov State Conservatory, St. Petersburg, Russia
nastazziy@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-2276-8902
Abstract
The famous domestic source scientist and textologist Anastasia Sergeevna Lyapu nova, Head of the Manuscript Department of the Leningrad Conservatory, prepared for publication letters by Alexander N. Serov to the chairman of the Russian Musical Society Alexander A. Kireev. The publication of the letters was accompanied by a detailed scientific commentary by Lyapunova. The letters present intriguing insights into the composer's inter actions with society and various members of the musical community, including musicians Dargomyzhsky, Balakirev, Rubinstein, Stasov and others. The texts of the letters contain information regarding the programmes compiled by Serov for the 1870–71 season (in part, also for the 1869–1870 season). In the preface (“Note”), Anastasia S. Lyapunova elucidates the context and rationale behind the composer's appeals to the addressee. Despite his lack of involvement in the Russian Musical Society, Serov makes his disapproval of the addressee known. Furthermore, the concert programmes and their performance were also subjected to criticism. It was argued that insufficient space was allocated in the repertoire of concerts to Russian music. However, Serov's involvement in the compilation of new programmes for the forthcoming seasons signified the conclusion of a decade-long feud, resulting in com plete reconciliation and collaboration between the previously estranged parties.
Keywords: Anastasia S. Lyapunova, Alexander N. Serov, Alexander A. Kireev, letters, typing, note, Manuscript Department of the Scientific Music Library of the Saint Petersburg Rimsky Korsakov State Conservatory, Russian Musical Society
For citation: Lyapunova, Anastasia S. Letters from Alexander N. Serov to Alexander A. Kireev (preparation for publication and comments by Anastasia S. Voitseshko). Opera musicologica. 2024. Vol. 16, no. 3. Р. 170–187. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.3.010
The article was submitted: 19.03.2024; approved after reviewing: 10.04.2024; accepted for publication: 20.06.2024; published: 10.09.2024.
References
[1] ________ (1897). Charter of the Imperial Russian Musical Society. St. Petersburg: Type. V. V. Burke, 23 p. (in Russian).
[2] Gogol, Nikolai V. (1951). “Mertvyye dushi” [“Dead souls”]. In Nikolai V. Gogol, Polnoe sobranie sochineniy [Complete set of works]: in 14 Vols. Vol. 6: Mertvyye dushi [Dead souls]. Vol. 1. Moscow, Leningrad: Izdatel'stvo AN SSSR, 1951. 924 p. (in Russian).