О типологии поликантусных месс эпохи Возрождения на рубеже XV–XVI вв.

Научная статья

doi: https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.1.001

О типологии поликантусных месс эпохи Возрождения на рубеже XV–XVI вв.

Скачать pdf  .

Автор

Людмила Ивановна Сундукова

Московская государственная консерватория имени П. И. Чайковского, Москва, Россия
milasundukova@gmail.com, https://orcid.org/0000-0001-8107-1588

Аннотация

В исследовании представлена попытка типологизации обширного корпуса месс, созданных на рубеже XV–XVI вв., содержащих заимствования из нескольких первоисточников. Данная практика, получившая широкое распространение в указанное время, весьма разнородна. Выделяются три типа подобного рода сочинений: первый, где цитируются соответствующие напевы григорианских монодических месс, второй, где такая соотнесенность отсутствует, а также смешанный. Материалом исследования стали будничные мессы (“Missa de feria”) итальянских и франко-фламандских композиторов, “Missa de Sancto Donatiano” Я. Обрехта, “Missa dominicalis I” Л. Зенфля. На их примере показаны специфические методы работы с первоисточниками при их консекутивном или симультанном введении, анализируются гармонический, ладовый и фактурный аспекты звуковысотной организации. Как итог, определяются общие для каждого типа поликантусных месс принципы. В композициях первого типа выявляется тематическая и ладовая разобщенность. В них своеобразное единство характерно для традиции в целом: мессы с одинаковыми названиями (“Missa de feria”, “Missa de Beata Virgine” и прочие) нередко имеют как общие первоисточники, так и, соответственно, ладовые центры. Во втором и смешанном типах, напротив, композиционная работа направлена на создание и тематической, и ладовой общности цикла.

Ключевые слова: поликантусная месса, первоисточник, cantus firmus, остинато, Я. Обрехт, Л. Зенфль, будничная месса

Для цитирования: Сундукова Л. И. О типологии поликантусных месс эпохи Возрождения на рубеже XV–XVI вв. // Opera musicologica. 2025. Т. 17. № 1. С. 8–27. https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.1.001

Статья поступила в редакцию: 02.09.2024; одобрена после рецензирования: 16.10.2024; принята к публикации: 14.01.2025; опубликована: 25.03.2025.

Список источников

[1] Сундукова 2022 — Сундукова Л. И. Методы работы с первоисточником в мессах Пьера де Ла Рю: дисс. ... канд. искусствоведения: 17.00.02 / Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. Москва, 2022. 285 с.

[2] Atlas 2006 — Atlas A. W. Music for The Mass // European Music, 1520–1640 / ed. by James Haar. Woodbridge: The Boydell Press, 2006. P. 101–129.

[3] Bloxam 1987 — Bloxam M. J. A survey of late medieval service books from the Low Countries: Implications for sacred polyphony, 1460–1526: doctoral dissertation. Yale University. Yale, 1987. 412 p.

[4] Bloxam 2011 — Bloxam M. J. Text and Context: Obrecht’s Missa de Sancto Donatiano in its social and ritual landscape // Journal of the Alamire Foundation. 2011. Vol. 3. № 1. P. 11–36.

[5] Hughes 1982 — Hughes A. Medieval manuscripts for mass and office: a guide to their organization and terminology. Toronto: University of Toronto Press, 1982. 470 p.

[6] Josephson 1991 — Josephson N. S. Formal Symmetry in the High Renaissance // Tijdschrift van de Vereniging Voor Nederlandse Muziekgeschiedenis. 1991. Vol. 41. № 2. P. 105–133. https://doi.org/10.2307/938807

[7] Kreider 1990 — Kreider J. E. Introduction to Missa de Feria // Pierre de La Rue Оpera Omnia. Vol. II. Neuhausen, Stuttgart: Hanssler-Verlag, 1990. P. XIV–IL.

[8] Landwehr-Melnicki 1955 — Landwehr-Melnicki M. Das einstimmige Kyrie des lateinischen Mitteralters. Regensburg: Gustav Bosse Verlag, 1955. 151 p.

[9] Marxer 1908 — Marxer O. Zur spätmittelalterlichen Choralgeschichte St. Gallens: Der Cod. 546 der St. Galler Stiftsbibliothek, Veröffentlichungen der Gregorianischen Akademie, III. St. Gallen: Druck der Buchdruckerei „Ostschweitz“, 1908. 248 p.

[10] Planchart 2003 — Planchart A. E. The Origins and Early History of L’homme armé // The Journal of Musicology. 2003. Vol. 20. № 3. P. 305–357.

[11] Weaver 2004 — Weaver A. Aspects of musical borrowing in the polyphonic Missa de feria of the fifteenth and sixteenth centuries // Early musical borrowing / ed. by H. Meconi. New York: Routledge, 2004. P. 125–148.

Original article

On the Classification of Multiple Cantus Firmi-Masses
of the Renaissance at the Turn of the 15th–16th Centuries

Author

Lyudmila I. Sundukova

Tchaikovsky Moscow State Conservatory, Moscow, Russia
milasundukova@gmail.com, https://orcid.org/0000-0001-8107-1588

Abstract 

The study is an attempt to classify a large corpus of masses created at the turn of the 15 th and 16 th centuries, borrowing from several primary sources. The practice that was widespread at that time is quite heterogeneous. Three types of such works are distinguished: the first, where the corresponding chants of Gregorian monodic masses are quoted, the second, where such a correlation is absent, and a mixed one. The material for the study was weekday masses (Missa de feria) by Italian and Franco-Flemish composers, J. Obrecht’s Missa de Sancto Donatiano, and L. Senfl’s Missa dominicalis I. Their example shows specific methods of working with primary sources during their consequential or simultaneous introduction, and the harmonic, modal and textural aspects of the pitch organisation are analysed. As a result, principles common to each type of multiple cantus firmi-masses are determined. Thematic and modal disunity is revealed in compositions of the first type. In them, a peculiar unity is characteristic of the tradition as a whole: masses with the same names (Missa de feria, Missa de Beata Virgine and others) often have both common primary sources and modes. In the second and mixed types, on the contrary, the compositional work is aimed at creating both thematic and modal community of the cycle.

Keywords: multiple cantus firmi-mass, primary source, cantus firmus, ostinato, J. Obrecht, L. Senfl, Missa de feria

For citation: Sundukova, Lyudmila I. On the Classification of Multiple Cantus Firmi-Masses of the Renaissance at the Turn of the 15 th–16 th Centuries. Opera musicologica. 2025. Vol. 17, no. 1. Р. 8–27. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.1.001

The article was submitted: 02.09.2024; approved after reviewing: 16.10.2024; accepted for publication: 14.01.2025; published: 25.03.2025.

References

[1] Sundukova, Lyudmila I. (2022). Metody raboty s pervoistochnikom v messakh P’era de La Ryu [Methods of Working with the Primary Source in the Masses of Pierre de La Rue]: Cand. Sci. (Arts) dissertation: 17.00.02, Moscow State Tchaikovsky Conservatory.
Moscow, 285 p. (in Russian, unpublished).

[2] Atlas, Allan W. (2006). “Music for The Mass”. In European Music, 1520–1640, ed. by James Haar. Woodbridge: The Boydell Press, pp. 101–129.

[3] Bloxam, Jennifer M. (1987) A survey of late medieval service books from the Low Countries: Implications for sacred polyphony, 1460–1526. Ph. D. diss., Yale University, 412 p.

[4] Bloxam, Jennifer M. (2011). “Text and Context: Obrecht’s Missa de Sancto Donatiano in its social and ritual landscape”. In Journal of the Alamire Foundation, 2011, vol. 3, no. 1, pp. 11–36.

[5] Hughes, Andrew. (1991). Medieval manuscripts for mass and office: a guide to their organization and terminology. Toronto: University of Toronto Press, 1982, 470 p.

[6] Josephson, Nors S. (1991). “Formal Symmetry in the High Renaissance”. In Tijdschrift van de Vereniging Voor Nederlandse Muziekgeschiedenis. 1991, 41, no. 2, pp. 105–133. https://doi.org/10.2307/938807

[7] Kreider, John E. (1990). “Introduction to Missa de Feria” In Pierre de La Rue Оpera Omnia, vol. II. Neuhausen, Stuttgart: Hanssler-Verlag, pp. XIV–IL. 

[8] Landwehr-Melnicki, Margaretha (1955). Das einstimmige Kyrie des lateinischen Mitteralters. Regensburg: Gustav Bosse Verlag, 151 p.

[9] Marxer, Otto (1908). Zur spätmittelalterlichen Choralgeschichte St. Gallens: Der Cod. 546 der St. Galler Stiftsbibliothek, Veröffentlichungen der Gregorianischen Akademie, 3. St. Gallen: Druck der Buchdruckerei „Ostschweitz“, 248 p.

[10] Planchart Alejandro. E. (2003). “The Origins and Early History of L’homme armé”. In The Journal of Musicology. 2003. Vol. 20, no. 3, pp. 305–357.

[11] Weaver, Andrew. (2004). “Aspects of musical borrowing in the polyphonic Missa de feria of the fifteenth and sixteenth centuries”. In Early musical borrowing, ed. by Honey Meconi, New York: Routledge, pp. 125–148.